Med Actura Element, ønsker vi, at skabe en innovativ udviklingsvirksomhed og der ved siden af vores business fokus ønsker at skabe et trygt univers der rækker ud til neurodivergente børn og unge. Vi hjælper dem godt og trygt ind i ungdoms-, voksen- og arbejdslivet.

Morten Olesen / opfinder og direktør
Alvin Sareen / partner

actura element

Vactura Visuals

actura visuals

3d / VR / user guides / games

Som en del af vores koncept Neurodivergente Stemmer tager Hannah og Alvin blandt andet ud på gymnasier og skoler, hvor de holder oplæg og spreder viden om ADHD og autisme. Målet er ikke kun at oplyse – men også at skabe rollemodeller, som børn og unge med ADHD og autisme kan spejle sig i.

neurodivergente rollemodeller

Med Actura Element, ønsker vi, at skabe en innovativ udviklingsvirksomhed og der ved siden af vores business fokus ønsker at skabe et trygt univers der rækker ud til neurodivergente børn og unge. Vi hjælper dem godt og trygt ind i ungdoms-, voksen- og arbejdslivet.

Morten Olesen / opfinder og direktør
Alvin Sareen / partner

actura element

actura visuals

3d / VR / user guides / games

neurodivergente rollemodeller

Autisme, drømme & talent
Trivsel & forebyggelse af skolevægring

– Foredrag og workshops v. direktør Morten Olesen


Gennem foredrag og workshops ønsker jeg at dele erfaringer og begejstring fra arbejdet med børn, unge og voksne med autisme/ADHD.

Det er mit mål at inspirere andre til at understøtte drømme, der allerede eksisterer, og samtidig bidrage til, at nye kan spire og vokse, så vi – på tværs af erhvervsliv, civilsamfund og den offentlige sektor – kan hjælpe flere med autisme/ADHD godt igennem ungdommen og videre ind i voksenlivet.Ved arrangementerne sætter jeg fokus på, hvordan vi sammen kan tæmme nogle af tidens vilde problemer; hvordan vi skaber trivsel og forebygger skolevægring via samarbejder, der fører til store besparelser på kommunale budgetter, og hvordan vi skaber kloge hoveder og ekstra hænder til arbejdsmarkedet, herunder via Juniormesterlære og effektinvesteringer.

Jeg fortæller også om Acturas mange oplevelser med “børn og unge, der til en start blev defineret ud fra problemer og diagnoser”, men som har udviklet sig til “unge og voksne, nu i trivsel med arbejde og netværk”, og om hvordan fokus på bløde værdier kan veje tungt på den dobbelte bundlinje.

Jeg ønsker at give min vinkel på, hvorfor skolevægring ikke skal behandles, men undgås – vi skal handle nu, i stedet for at behandle senere.

Mine foredrag tager typisk udgangspunkt i, hvordan tilfældige møder i 2014 hurtigt udviklede sig til, at 20 autister blev en del af dagligdagen i Actura. Vi oplevede i løbet af det første år en magisk udvikling blandt de unge, der førte til min tese fra 2015:

”Vi kan forebygge alvorlig mistrivsel og skolevægring ved at give børn og unge med autisme/ADHD mulighed for at dyrke hver deres særinteresser, blive fagligt stimuleret og udvikle egne kompetencer i et miljø og på et niveau, som ikke tilbydes i folkeskolen”

Efter snart 10 år kan vi se tilbage på flere end 50 forløb med børn og unge, som har været en del af vores virksomhed i et år eller mere. Vores løbende kontakt vidner om enestående succes med at udvikle og fastholde trivslen hos unge med autisme/ADHD – hvilket står i skarp kontrast til, hvad statistikkerne aktuelt forudser for denne gruppe.

Morten tog os med på sin rejse i arbejdet med børn og unge, der har autisme og/eller ADHD. Og jeg kan sige så meget, at det er dybt beundringsværdigt og imponerende, hvordan de unge mennesker er gået fra mistrivsel og intet håb til en fremtid med job og uddannelse.

Jeg blev personligt meget inspireret, da det læner sig meget godt op af min egen tankegang i arbejdet med unge mennesker med autisme og ADHD.

Alexander FalkAlexander Falk – Hedensted Kommune